måndag 24 september 2012

Bloggfråga v.37

"En Ghasel" av Gustaf Fröding

Jag läste tillsammans med min grupp på svenska lektionen "En Ghasel" av Gustaf Fröding. Den handlade om en person (ett jag) som berättade om hur han satt bakom ett galler och stirrade ut på den färglada och livliga världen utanför och önskade att han kunde bryta sig ut och "dricka liv", det vill säga känna sig levande och njuta av livet.

De känslor som den här dikten väckte hos mig var en känsla av sorg för personen som sitter där bakom gallret och stirrar ut och längtar. Han är utanför och ingen där ute verkar veta att han finns då ingen försöker ta kontakt med honom. Han sitter ensam och hindras från att leva livet av ett galler som kan vara både abstrakt, kanske en känsla, eller faktiskt ett konkret galler. 

Jag råkade veta att Gustaf Fröding faktiskt spenderade en del tid på olika sjukhus och mentalsjukhus under sin livstid och jag började direkt tänka på att han troligen tagit inspiration eller kanske rent av skrivit den under hans tid där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar